Close

18 oktober 2017

Een fantastische startpagina ontwerpen

Een startpagina met een doel

Uw startpagina is een cruciaal onderdeel van uw website. Het merendeel van de tijd is het de eerste pagina die mensen zien, het is waarschijnlijk de pagina die in de zoekmachineresultatenpagina’s (SERP’s) wordt geklikt, en het is de pagina waarop mensen zullen kijken wanneer ze beslissen of ze met u zaken willen doen.

Helaas zijn de meeste kleine zakelijke websites niet gebouwd met een doel in gedachten.

In ieder geval geen doel direct verbonden aan de groei van het bedrijf. Dat is grappig, want als je een afspraak hebt met een potentiële klant, zou je waarschijnlijk de vergadering met een zeer goed gedefinieerde doelstelling beginnen. U wilt geld verdienen door uw product of dienst te verkopen.

Waarom zou uw website anders moeten zijn?

In plaats van een website op te bouwen die zich richt op het genereren van verkoop, richten de meeste kleine bedrijven zich op:

  • Bouwen van een website die er mooi uitziet.
  • Bouwen van een website die de creativiteit van de ontwerper toont.
  • Klanten vertellen wat je wilt dat ze weten in plaats van wat ze willen weten.

Helaas draagt geen van deze dingen bij aan de verkoop, de omzet of de winst. Waarom? Omdat de ongelukkige waarheid is dat mensen niet willen weten wat je wil zeggen. Zij willen weten dat u een oplossing heeft voor hun probleem. Zodra u dat doet, zal uw website meer leads aantrekken en nieuwe zaken genereren.

Het creëren van een goede startpagina is eigenlijk niet zo moeilijk als je zou denken.

‘Content First’ filosofie

Inhoud? Ja, inhoud. Hoewel dit in tegenspraak is met wat je het meest vertrouwd bent met webdesign, is een ‘content first’ filosofie iets wat je sterk moet overwegen. Wat betekent dat precies?

Het betekent dat voordat u begint met het ontwerp of de lay-out van uw website, ervoor zorgen dat 100% van uw inhoud (tekst) klaar is. Ondanks wat u mag geloven, is de tekst op uw website gelijk aan, zo niet belangrijker, dan het ontwerp zelf.

Goede tekst schrijven

Er is geen handleiding om goede tekst voor je startpagina te schrijven. In feite kan het op slechts drie basisstappen worden teruggebracht:

  • Bepaal wie uw klanten zijn.
  • Hun problemen en uitdagingen begrijpen
  • Bied een oplossing voor hun probleem (uw ‘Value Proposition’).

Wie zijn uw klanten

De eerste stap naar het ontwerp van een geweldige startpagina is het begrijpen van wie uw klanten zijn. Hoe meer details u kunt verzamelen, hoe makkelijker dit proces zal zijn. U wilt genoeg weten over uw ideale klant, zodat u een tekst kunt schrijven die hun aanspreekt, alsof u samen in dezelfde kamer stond.

Als je ooit voor een grote groep mensen moet spreken, zal je waarschijnlijk die persoon in het publiek onthouden die knikte. Juist? Het komt omdat de informatie die ze kregen niet relevant genoeg was om hun individuele aandacht te krijgen. Hun behoefte aan slaap was belangrijker.

Heeft u ooit met iemand één-tegen-één gesproken, bv. in een koffiewinkel of in de supermarkt, en is die persoon in slaap gevallen? Ik hoop van niet. Waarom? Omdat ze persoonlijk in het gesprek waren betrokken – het betrof ze direct.

U moet uw bezoekers op dezelfde manier behandelen. Praat direct met hen alsof je een één-tegen-één gesprek hebt. Daardoor heb je meer kans om hun onverdeelde aandacht te krijgen.

Om te bepalen wie uw klanten zijn, moet u een ‘kooppersoon’ creëren. Terwijl dit een artikel op zich is, vindt u hier een goede uitleg over bij HubSpot. Samengevat, zou een ‘kooppersoon’ de volgende gegevens als uitgangspunt bevatten:

  • Zijn ze mannelijk of vrouwelijk?
  • Hoe oud zijn zij?
  • Wat is hun opleidingsniveau?
  • Wat is hun beroep?
  • Zijn ze getrouwd en hebben ze kinderen?
  • Welke sociale media platforms verkiezen ze?
  • Hebben zij een lijst met favoriete websites?
  • Wat zijn hun levensverwachtingen?
  • Waar zijn ze bang voor?
  • Hoe spenderen ze hun vrije tijd?
  • Wat is hun favoriete communicatiemethode?

Je vraagt ​​je waarschijnlijk af hoe je deze informatie kunt verkrijgen. De meest betrouwbare bron is rechtstreeks van uw bestaande klanten via een enquête of persoonlijke gesprekken. Als deze methoden niet beschikbaar zijn, kan deze informatie bekomen worden via een eenvoudig onderzoek en schatting.

Uw ‘kooppersoon’ moet voortdurend geëvalueerd en bijgewerkt worden, vooral als u uw eerste informatie niet direct van bestaande klanten kon verzamelen. Ga er nooit van uit dat u alle informatie hebt die u nodig heeft.

Hun problemen en uitdagingen begrijpen

Spendeer vijf minuten op Google, kijk naar een aantal lokale bedrijven en je merkt dat het merendeel van de tijd ze meer geïnteresseerd zijn in het vertellen over zichzelf en uitleggen hoe ze je kunnen helpen. Dit toont een van twee dingen:

  • Ze weten niet echt wat hun klanten willen of nodig hebben of;
  • Ze moeten nog werken aan het ontwikkelen van een goede, klantgerichte website tekst.

Zodra u weet wie uw klanten zijn, is het tijd om te leren over hun behoeften, hun wensen en hun problemen. Om het eenvoudig te stellen, als u niet weet wat uw klanten nodig hebben, hoe kunt u dan verwachten om hen te helpen?

De makkelijkste manier om dit proces te starten is met uw klant die voor u zit. Begin met het opschrijven van een lijst met alle mogelijke redenen die een klant doet beslissen om zaken met u te doen.

  • Welke pijn zullen ze vermijden?
  • Welke zorgen zullen ze oplossen?
  • Welke hoofdpijn zullen ze kunnen vermijden?
  • Welk voordeel krijgen ze?

Door de problemen waarmee uw klanten geconfronteerd worden, te ontdekken en te begrijpen, heb je de gelegenheid om een passende oplossing voor te stellen.

Welke oplossingen biedt u? (uw ‘Value Proposition’)

Dit is de reden waarom uw klanten ervoor kiezen om zaken met u te doen. Dit ene stukje informatie moet voor en midden op uw homepage geplaatst worden, omdat het belangrijker is dan iets anders. Als u dit gedeelte van uw website kunt inrichten, zult u voor de meeste concurrenten springen.

Een manier om te kijken naar uw Value Proposition is om de spaties in te vullen voor:

“We doen X voor Y, zodat ze Z kunnen”

Welk probleem los je op? Voor wie kun je het oplossen? Wat zijn een paar van de voordelen?

Eenvoudig, duidelijk en beknopt. Think out of the box.

Bijvoorbeeld, als een lokale winkel in apparatuur praat u met uw klanten en ontdekt u dat hun nummer één probleem ligt in het omgaan met reparaties zonder garantie. De frequentie van reparatie voor veel merken is hoog, net zoals de kosten van die reparatie. Wat nog erger is, alle reparatie winkels in uw omgeving rekenen een servicekost aan alleen al om de reis naar een klant te maken.

Niemand houdt van het betalen van servicekosten of het repareren van hun apparaten. Hoe kun je die zorgen direct aanpakken?

Als uw apparaatwinkel een uitgebreide garantie biedt en gratis service-oproepen voor de eerste 18 maanden, dan moet u hier de aandacht op vestigen. Begraaf die informatie niet onderaan de pagina in kleine letters.

Bent u het beu om te betalen voor service-oproepen?

Wij leveren top merkapparatuur. Professioneel geïnstalleerd en ondersteund door onze exclusieve, gratis service-oproepen en 18 maanden lange garantie.

Door uw homepage te gebruiken op een manier dat u deze pijnpunten van uw klanten kunt vermijden en oplossen, kunt u vanaf het begin hun aandacht trekken.

Layout en structuur

De lay-out en de structuur van uw website zou eigenlijk een van de eenvoudigere aspecten van uw algemene webdesignproces moeten zijn. Ik zeg eenvoudig omdat je niet te ver weg wilt van wat verwacht wordt. Maak het proces niet ingewikkelder dan het moet zijn. Mensen zijn gewoontebeesten en zo verleidelijk als het kan zijn, wil je voorkomen dat je te creatief bent op jouw website.

Ik suggereer niet dat je goed ontwerp uit het raam gooit. Een goed doordacht kleurenschema, fotografie van hoge kwaliteit en het gebruik van gemeenschappelijke ontwerpelementen zijn allemaal belangrijk. Gewoon niet het wiel opnieuw uitvinden.

Laten we eens kijken naar de belangrijkste delen van uw startpagina:

Logo

In bijna alle gevallen moet uw logo ofwel linksboven of centraal staan. Het is niet ongebruikelijk om veel tijd en moeite in een logo-ontwerp te steken en als bedrijfseigenaar is het iets wat je zelf kan identificeren. Je bent trots op wat je bouwt.

Maak de fout niet van meer aandacht aan het logo te geven dan het verdient. Het is belangrijk vanuit een branding perspectief, maar in alle gevallen moet het worden opgenomen in de kop van uw website en geen brandpunt worden.

Navigation

Navigatie is cruciaal voor uw website en het is geen zone waar bezoekers in moeten verdwalen. Idealiter moet uw navigatie ofwel rechtsboven (tegenover uw logo) staan, of direct onder uw logo in een navigatiebalk.

Zorg ervoor dat u tekst gebruikt die zeer leesbaar is – een common serif of sans-serif lettertype dat wordt weergegeven op 15px of hoger.

Als u een dienstverlenend bedrijf hebt waar klanten u moeten bellen, overweeg dan om uw telefoonnummer als onderdeel van uw navigatie of boven uw navigatiebalk te plaatsen. Bezoekers op uw website hebben zelden het geduld om heel uw site te analyseren, op zoek naar een telefoonnummer. Zorg ervoor dat je telefoonnummer klikbaar is op mobiele apparaten.

Uw ‘Value Proposition’

Uw ‘Value Proposition’ moet onder uw logo en navigatie geplaatst worden. Dit zijn misschien wel de belangrijkste paar regels van de tekst op uw website en het is een gebied dat serieuze aandacht verdient.

In dit gedeelte van uw website moet u alle onderzoeken rondom uw klanten samenvoegen in een simpele een of twee regels, samen met een paar kernwoorden die precies uitleggen wat u doet.

Call To Action

Uw call to action (CTA) wordt meestal geplaatst naast of net onder uw ‘Value Proposition’ en het vertegenwoordigt de actie die u wilt dat uw bezoekers nemen tijdens het bezoek aan uw website. Wat u niet wilt, is dat bezoekers op uw site landen, een paar pagina’s doorbladeren en terugkeren naar de SERPs.

Uw CTA is sterk afhankelijk van uw bedrijf, maar het kan zijn:

  • Voeg toe aan winkelmandje
  • Klik om te bellen
  • Begin hier
  • Abonneer u op onze nieuwsbrief
  • Aanmelden

Deze actie die u aanmoedigt om bezoekers te nemen, is in wezen verantwoordelijk voor het meten van het succes of mislukken van uw website. Dat betekent dat als u uw ‘Value Proposition’ en een click-to-call knop presenteert, u ervan zou moeten verwachten dat mensen die actie zullen ondernemen. Als dat niet het geval is, moet je weer aan het werk.

Sociaal bewijs

Er zullen altijd bezoekers zijn die uw bedrijf in vraag stellen. Voor deze bezoekers is het van belang om enkele getuigenissen van klanten op uw website te plaatsen.

Overdrijf niet, 2 of 3 getuigenissen zijn voldoende. Zorg voor getuigenissen die het meest waarschijnlijk uw klanten aanspreken.

Overweeg ook om kleine logo’s of links toe te voegen van associaties waar uw bedrijf lid van is.

Contact Informatie

Uw contact informatie (naam, adres, telefoon) moet onderaan elke pagina geplaatst worden.

Als u Google Mijn Bedrijf al heeft ingesteld, is het belangrijk dat u consequent bent in het tonen van uw adres op al uw pagina’s.

Niets meer, niets minder

Maar wat dan met de informatie die u toch op uw startpagina wil vermelden:

  • Mijn slider met foto’s
  • Mijn kwalificaties
  • Een volledige lijst met diensten
  • Mijn recente nieuwsberichten
  • Mijn nieuwsbrief inschrijvingsformulier
  • Mijn Facebook en Twitter feed

De meeste van deze zaken hoeven niet op uw startpagina te staan. Deze zullen ook niet helpen om nieuwe klanten te maken.

Indien u absoluut meer informatie wenst onderaan op uw startpagina, overweeg dan om meer uitleg te geven over de diensten en de voordelen die u aanbiedt.

Optimalisatie

Het is jammer dat de meeste kleine ondernemers nog steeds vast zitten in de geest van ‘maak het en vergeet het’. Dat werkte vroeger zo, maar nu weten we dat doorlopende optimalisatie van uw website aanzienlijke verbeteringen in conversiepercentages kan brengen.

Als u de resultaten van uw website wilt optimaliseren, moet u de nodige tijd en middelen inzetten. Uw website is nooit af. Er zal altijd iets zijn dat getest en verbeterd kan worden en u wilt er ook voor zorgen dat het relevant blijft voor uw doelgroep.

Conclusie

Hoewel het ontwerpen van een geweldige homepage voor uw onderneming niet moeilijk is, neemt het wel een beetje tijd in beslag. is het wel een beetje werk. De belangrijkste fase ligt in het ontwikkelen van een ‘kooppersoon’. Ze zijn essentieel voor alles wat u doet in uw bedrijf.

Zodra je weet met wie je praat, is het gewoon een kwestie dat je homepage alle benodigde elementen bevat.

18 oktober 2017