Close

20 februari 2017

Triomferen in Google: SEO vandaag en in 2020

overleven in google seo

Als we aan ‘Search’ denken, dan denken we spontaan aan Google SEO. Met meer dan 2 triljoen searches per jaar zijn we allemaal Google-gek. De Amerikaanse zoekgigant zorgt er dan ook voor dat honderdduizenden bedrijven online willen staan om niet vergeten te worden. Als we even terug in de tijd gaan, dan is daar een goede reden voor. In 2004 was ‘Search’ een doorgeefluik. Getuige deze quote van Google-bezieler Larry Page : “We want to get you out of Google and to the right place as fast as possible”. Search is veranderd en volwassen geworden.

Search is vermoeiend

Als SEO-er is het mijn plicht om de laatste algoritme veranderingen van de drie grote pijlers van SEO, techniek, content en autoriteit, te volgen. In 2016 zagen we de tweede aanval van Google op niet-mobielvriendelijke websites met Mobilegeddon. Het aantal mobiele zoekopdrachten overschreed het magische punt van het aantal desktop-zoekopdrachten al in de zomer van 2015, dus die Mobilegeddon lag voor de hand.

De introductie van AMP (Accelerated Mobile Pages) was er in 2016: een open source protocol dat webmasters de kans geeft om hun content direct op mobiele devices te laden, waardoor het to 4x inlaadt. Ook UEO (User Experience Optimization) wordt belangrijker. Als je goed doet voor je gebruiker, doe je ook goed voor Google.

Bovenstaande zaken zijn allemaal leuk en aardig, maar als we er even bij stil staan is Search eigenlijk erg vermoeiend. Na het intikken van je zoekopdracht krijg je honderden antwoorden. Welk antwoord is nu het juiste op jouw vraag? Als mijn vrouw vraagt “Waar is de dichtstbijzijnde winkel die schuurpapier verkoopt?”, dan antwoord ik de Brico om de hoek. In Google krijg ik op diezelfde vraag vele resultaten die niet in 10 seconden een antwoord geven. Gelukkig zijn de jongens uit Mountain View zich hiervan bewust en introduceerden ze in 2016 het RankBrain-algoritme.

Google als antwoordmachine

Google heeft met het RankBrain-algoritme (verder bouwend op het Hummingbird-algoritme ‘Kolibrie’) een volgende stap gezet in de evolutie van Search. Het RankBrain-algoritme zorgt ervoor dat moeilijke zoekopdrachten beter begrepen worden. Hoe leren we dan de betekenis van zoekopdrachten? Machine Learning zorgt ervoor dat een systeem zoekopdrachten kan analyseren. Van ‘Waar is het dichtste Italiaanse restaurant?’ tot ‘Hoe heet die film met Tom Hanks op het vliegveld?’, je krijgt een antwoord. Uiteraard gaan we deze vragen in de toekomst niet stellen door ze netjes in te tikken op onze smartphone; maar net zoals 1 op 5 gebruikers vandaag zullen we ze inspreken op onze smartphone.

Je kan hier als bedrijf op inspelen door positie ‘0’ in te nemen in de zoekresultaten door middel van featured snippets en het optimaliseren van je content met structured data. Op “How much is a Tesla?” geeft Google.com je als antwoord een prijzentabel met alle Tesla-modellen en hun respectievelijke prijzen. Deze antwoorden staan boven de Google Adwords-advertenties. Rond de zoekopdracht “Hoeveel kost een Volvo?” is er momenteel nog niet zoveel beweging op Google België.

via Triomferen in Google: SEO vandaag en in 2020

20 februari 2017