Close

27 mei 2016

Tips over WordPress SEO

seo zoekoptimalisatie tips

Bij het ontwerp van uw website is zoekoptimalisatie (SEO) wel de belangrijkste troef.

Schrijf content voor gebruikers, niet voor zoekmachines

Vroeger waren er aanbevelingen om inhoud te schrijven, zodat zoekmachines jouw website hoog in de ranking zouden plaatsen. Veel van deze suggesties hielpen ook toen de ranking algoritmes van Google, Bing en andere zoekmachines nog redelijk eenvoudig waren. Deze oude technieken zorgden echter voor een slechte gebruikerservaring.

Eén daarvan was het gebruik van sleutelwoorden in een bepaalde dichtheid.

Zo was er bijvoorbeeld het plaatsen van sleutelwoorden (‘keywords’) die zichtbaar en onzichtbaar op een pagina verschenen, in de hoop zo te scoren op de rankings van zoekmachines.  Zo werden er zoekwoorden op een pagina gebruikt die niets te maken hadden met de inhoud van deze pagina.

Hierdoor ontstond een hoop inhoud met wartaal. Het creëerde ook een negatieve gebruikerservaring voor gebruikers die op zoek waren naar iets specifieks. Sinds het belangrijkste doel van Google is om te voldoen aan de zoek intenties van de gebruiker, was deze negatieve ervaring iets dat moest worden aangepakt.

In de huidige SEO voor WordPress (of voor eender welke website), moet u zich richten op het schrijven van inhoud gericht op uw gebruikers.

Vergeet keyword density of andere aanbevelingen, die een negatieve gebruikerservaring zou hebben gemaakt, en schrijf inhoud die sterk aanspreekt uw doelgroep gebruikers.

Tijdens het schrijven van of het creëren van inhoud, moet je niet stilstaan bij de ranking voor zoekmachines, maar je volledig richten op het creëren van een positieve ervaring voor uw doelgroep (bezoekers).

Hoe weten we dat Google wil dat je je 100% op de gebruiker richt? Het is een van de eerste dingen die op hun mission statement:  Focus op de gebruiker en al het andere zal volgen.

Schrijf de beste inhoud op het Internet

Dus wat moet ons doel zijn als we inhoud voor de site schrijven?

  • We willen inhoud schrijven die de gebruikers en niet de zoekmachines aantrekt
  • We willen concurreren met andere websites die onze gekozen zoekwoorden gebruiken

Om deze doelen te bereiken, moet u inhoud schrijven die boven de verwachtingen van uw gebruikers gaat.

Het moet ook betere inhoud zijn dan alles wat door de concurrerende websites geschreven wordt.

U moet zich richten op het creëren van de beste inhoud over uw onderwerp op het internet. Alleen door de beste inhoud over een bepaald onderwerp op het internet te plaatsen, komt u in de top posities van de zoekmachines.

Waarom moeten we de beste content hebben op het internet?

Gebruikers willen versteld staan en verbaasd zijn over je content.

Ze willen nieuwe dingen leren en uw website tevreden verlaten, wetende dat ze iets nieuws hebben geleerd.

Ze willen begeesterd worden om iets met de inhoud die u hun gegeven hebt te doen.

Door het creëren van zo’n geweldige inhoud zal u het vertrouwen van uw bezoekers winnen. Dit zal natuurlijk nodig zijn als u uiteindelijk deze bezoekers wilt omzetten in betalende klanten of klanten.

Het schrijven van de beste content op het internet is geen sinecure. Je moet tijd, onderzoek, ervaring en expertise investeren, en dat alles in een artikel gieten.

Lange en gedetailleerde inhoud schrijven

Om de beste inhoud op het internet te schrijven, is de kans groot dat je een onderwerp vanuit elke hoek moet benaderen. Om elke hoek te benaderen en de beste content op het internet te schrijven (meestal), moet je inhoud in lange vorm schrijven. Niet alleen is dit optimaal voor zoekmachines, maar correlatie studies tonen aan dat meer inhoud resulteer in hogere ranking bij zoekmachines.

Maar naast het creëren van de beste content op het internet, waarom zouden we lange inhoud plaatsen waarin een onderwerp uitgebreid wordt toegelicht?

U zult merken dat de beste content op het internet meer goede backlinks zal krijgen dan het gemiddelde. Gezien het feit dat een van de top ranking vereisten backlinks zijn, moet u zich zeker richten op het maken van de beste inhoud.

Moz heeft ook een studie uitgevoerd over lange vorm inhoud en vond dat lange inhoud die een onderwerp in grote lijnen dekt meer kans heeft om backlinks te krijgen.

Maar het schrijven van lange vorm inhoud is niet genoeg als Google niet kan “begrijpen” waar de inhoud over gaat, dus …

Gebruik Target Trefwoorden en Trefzinnen

Een beetje verderop in dit artikel hebben we gezegd dat je geen inhoud voor zoekmachines moet schrijven door het gebruik van dergelijke verouderde technieken als keyword stuffing.

Google moet uw inhoud begrijpen voordat het kan rangschikken. En de manier waarop Google begrijpt waar de inhoud over gaat, is door middel van zoekwoorden en sleutelzinnen. Dus je zult deze tips moeten gebruiken:

  • Gebruik uw doelgroep zoekwoorden in de <title>tag
  • Omring uw zoekwoorden in uw <h1>en <h2> tags
  • Gebruik de doelgroep zoekwoorden in uw eerste 100 woorden en uw laatste 100 woorden van het artikel
  • Het eerste beeld van uw artikel moet een ALT-tag of afbeelding naam hebben die uw zoekwoorden bevat

Recente algoritmische ontwikkelingen bij Google eisen niet langer dat u exacte zoekwoorden gebruikt. Als je over WordPress SEO spreekt en een ranking wilt voor deze zoekwoorden, hoeft u niet deze exacte zoekwoorden te gebruiken. Synoniemen en sleutelzinnen rond het onderwerp dat u wilt ranken, kunnen gebruikt worden in je eigen content. “WordPress zoekmachine optimalisatie” is hiervan een voorbeeld of “het optimaliseren van WordPress voor zoekmachines”. Dit zijn gerelateerde termen en uitdrukkingen die u kunt gebruiken zonder keyword stuffing of de invoering van een zin die niet nodig is.

Voor een meer technische uitleg van de gerelateerde woorden kunt u dit artikel uit de Google Open Source blog lezen.je aan voor meer
Vergeet keyword density, maar zorg ervoor dat u relevante zoekwoorden en sleutelzinnen gebruikt in uw inhoud.

Het schrijven van uw lange vorm inhoud is belangrijk. Maar het is nutteloos als je gebruikers niet doorklikken, dus wat moeten we doen?

Schrijf een aantrekkelijke krantenkop gericht op het opwekken van nieuwsgierigheid en Clicks

Een goede titel die trefwoorden bevat is een van de WordPress on-page SEO factoren .

Maar dit is niet het enige dat telt. We willen ons focussen op de gebruiker en niet op de zoekmachines.

Gebruikers kijken naar de zoekresultaten en scannen de krantenkoppen die ze zien. Zij zullen gewoonlijk klikken op één van de eerste drie links of degene die hen het meest intrigeert.

Focus op het creëren van een fantastische titel die clicks aantrekt. Als uw artikel niet in de top posities belandt, verliest het waarschijnlijk grote hoeveelheden van het bezoekersverkeer. Maar een goede titel zal u toelaten  om de artikelen die boven je gerankt zijn te omzeilen.

Er zijn tal van gereedschappen die u kunt gebruiken om goede krantenkoppen te genereren.

Er zijn tegenstrijdige berichten over de vraag of Google click rates (aka CTR) gebruikt op de resultaten van zoekmachines om te bepalen welke positie ze eerst moeten laten zien. Sommigen zeggen dat als een artikel in lagere positie steeds meer klikken krijgt dan een artikel in hogere posities, dit artikel stilletjes aan omhoog klimt in de rankings. Andere zeggen dat dit een complete mythe is.

Maak een killer headline dat de belangstelling zal wekken en overtuig mensen om daadwerkelijk uw artikel te lezen.

Pas als je mensen overtuigt om uw inhoud te lezen, zal je resultaten boeken met die inhoud.

Click-through rate als een ranking signaal kan worden betwist. Wees voorzichtig met het schrijven van een misleidende kop die alleen dient als lokaas.

 

Meer uitleg volgt later…